Shaklee Malaysia

Master Coordinator Shaklee Malaysia

Archives

Cakna makanan kita : Kesan uric asid tinggi bahaya pada kesihatan.

Cakna makanan kita : Kesan uric asid tinggi bahaya pada kesihatan.
Dalam kehidupan, kita tak boleh mengandaikan dalam badan kita sihat tanpa membuat full blood check up atau nama lain FBC.
Masa first time saya buat blood check up, bacaan uric acid saya tak la tinggi sangat…tapi saya notis lepas saya makan ubat darah tinggi dan tabiat makan yang tak sihat, bacaan makin tinggi saban tahun.
 
Biasanya mereka yang ada masalah uric asid tinggi ini dikaitkan dengan penyakit gout, namun balik kepada bacaan darah kita juga.
 
 

Kesan Uric Asid
Bengkak sendi akibat gout

 

 
Stress juga dibuatnya walaupun saya takde masalah rhemotoid faktor  tapi bila bacaan uric asid tinggi [ boleh didapati dalam bacaan ujian dalam FBC], sendi dan tapak kaki dah mula rasa sakit. Kalau kat tapak kaki tu rasa macam kena cucuk dek jarum bertalu-talu. Allahu, Allah aje yang tahu.
 
Sebenarnya paling risau, bila uric asid tinggi ni adalah pembentukkan batu karang atau nama lain kristal.
 
Batu karang boleh berlaku pada orang yang menderita paras asid urik yang tinggi, dan batu-batu karang ini mungkin tidak disedari sehingga ia tersangkut di dalam ureter, menyebabkan kesakitan yang teruk, kencing yang lebih kerap dan menyakitkan, air kencing berdarah, atau loya dan muntah.

Walaupun batu karang disebabkan uric asid biasanya dijumpai pada pesakit gout, penyakit ini juga dikesan pada kira-kira 20% pesakit yang mempunyai paras asid urik yang tinggi tetapi tiada gout.

Simptom batu karang termasuk,
– sakit atau sakit berdenyut-denyut di bahagian bawah belakang dan sebelah abdomen atau pangkal paha
– air kencing berdarah dan berbau
– sakit ketika buang air kecil
– demam jika terdapat jangkitan
 
 
Kesan Uric Asid
Batu karang yang biasa di dapati dalam buah pinggang atau hempedu

 

 
Selain itu, salah satu tanda asid urik tinggi yang paling teruk ialah kegagalan buah pinggang, yang menunjukkan tanda seperti,

– kurang buang air kecil
– sesak nafas
– bengkak pada kaki
– kekeliruan
– mengantuk, keletihan
– sakit dada.

 
So benarlah kata seorang Dr yang saya jumpa baru ni, dia kata kita perlu buat blood check up at least 2 kali setahun. Barulah kita tahu macam mana keadaan dalam badan kita. Jangan assume semua ok sampai tiba-tiba rupanya kronik.
 
#pengedarShakleeKualaTerengganu
#ShakleeTerengganureadystock
#Shakleereadystock
 
 
 
 
 
 

Penafian : Segala testimoni dan penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan ntuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendpaat nasihat dari doktor atau mana-mana pakar kesihatan yang diiktiraf.

Read more www.anakkuwiraku.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *