Shaklee Malaysia

Master Coordinator Shaklee Malaysia

Archives

Cerita Haji 1443 Part 2

Kesinambungan cerita sebelum ini dalam entry Cerita Haji , kali ini nak menyambung penulisan dengan tajuk Cerita Haji part 2
Bila dah dapat tahu secara lisan kami dapat pergi haji, hati ni riang tak terkata. Namun percaya tak, jauh di sudut hati kecil ni terasa takut pun ada sebab ni first time nak pergi haji.
Walaupun dah selalu pergi Umrah, tapi pastinya perasaan tu tak sama. Haji ni special. Ia bukan boleh pergi bila kita nak macam umrah, ia kena ada Panggilan Khas dari Ilahi.
Di saat Allah panggil tu , hati kita akan melonjak-lonjak rasa nak pergi. Waktu tu kita akan sentiasa doa, Ya Allah jemput la aku.
Jujurnya bila dah dapat tawaran haji tu….rasa berdebar pulak.Mana tak nya , banyak persediaan perlu dibuat. Terutama bila kita kena pergi pejabat Tabung Haji ambil surat tawaran, surat nak buat buku kesihatan ….masa tu hati dah rasa bergelora semacam.

Kepala mula meragam

Mulalah dalam kepala fikir macam-macam. Macam mana kalau rasa takut tu buat tekanan darah naik? Macam mana kalau tak dapat pergi? Suami dan anak-anak mesti tak nak pergi kalau aku tak dapat pergi….eh macam macam dalam benak fikiran. Masa belum dapat, kita fikir lain. Bila dah dapat fikir lain pulak.
So pergi la kami ke pejabat Tabung Haji Marang pada Sabtu 25 Jun 2022. Pejabat Tabung Haji patutnya tutup setiap Sabtu tapi memandangkan musim haji jadi pejabat Tabung Haji Marang pun buka la setengah hari. Oh nak dapat surat tawaran pun bukan semudah yang disangka. Ambil masa juga. Setengah hari juga kami di sana.
Selepas dapatkan surat tawaran kami perlu ke klinik kesihatan yang terlantik untuk membuat pemeriksaan kesihatan dan dapatkan buku kesihatan. Namun kerana lama sangat kat pejabat Tabung Haji tadi, suami ajak kami berhenti makan dulu di kedai-kedai makan yang berdekatan untuk mengisi perut yang dah mula berkeroncong.
Cerita Haji
Buku Rekod Kesihatan Jemaah Haji
Selepas makan, kami terus ke Klinik Aqil kat Rhu Renggeh Marang… lagi la berdegup kencang jantung ni…sangat la kelakar. So selepas buat pemeriksaan doktor menanda kuning pada buku kesihatan menandakan saya boleh pergi haji tapi pastikan dibekalkan ubat yang sepatutnya. Ubat yang penting adalah ubat darah tinggi la hehehe…ni la kesan selalu tidur lambat. Sendiri susah!

Hypertension menyerang!

Lepas balik dari klinik rasa sakit kepala yang amat. Mungkin sebab angin dah naik ke kepala kesan makan lambat tadi. Terus kepala ni jadi pusing dan rasa nak baring aje. Balik aje rumah, muntah-muntah dan demam….eh 2-3 hari juga terbaring. Tak lalu makan dan kerap pening serta muntah. Mula la terfikir, ni kifarah awal sebelum pergi haji ke?
Saya ada beberapa hari sahaja lagi nak bertolak ke Mekah. Jadual penerbangan kami telah dimaklumkan pada 3 Julai 2022 iaitu pada hari Ahad. Dah la demam dan sakit kepala, tapi saya gigihkan juga cara bahan bacaan tentang haji. Barulah gelabah nak belajar tentang haji. Saya cuma tahu Haji adalah Arafah. Haji ada wukuf, mabit dan melontar. Ini sahaja asas yang saya tahu.
Rezeki betul bila suami saya share kan artikel salah seorang bisnes partner kami yang pernah buat haji sebelum ni. Melalui penulisan beliau, saya dapat sedikit gambaran apa yang kena buat masa haji.
Sharing beliau – Macam Mana Kerja Haji Sebenarnya membuka fikiran saya apa yang kena buat dan persediaan mental yang kena ada. Selain itu ada beberapa bahan lain juga ditemui bila kita taip haji kat google.
Suami juga siap beli buku khas untuk mendalami tentang haji ni….

Cerita Haji
Buku yang sangat bagus , padat dan mudah faham.
Jika anda berniat nak buat haji tahun depan atau tahun akan datang, boleh la cuba dapatkan buku ni supaya dapat gambaran tentang Haji tu sendiri.
So hari dah makin dekat …kami bertolak dari Terengganu ke KL pada Jumaat petang [ 1 Julai 2022] dan rehat sehari di KL sebelum bertolak ke Mekah pada 3 Julai pagi jam 6.55.
Kerana masa dah dekat, suami bagi tahu kami akan buat Haji Tamatuq kerana bawa anak-anak dan ia mudah sedikit.
Oh ya Haji ni ada 3 kategori…
Haji Tamatuq – masuk Mekah atau Madinah dulu, buat umrah baru wukuf kemudian baru buat Haji.
Haji Ifrad – masuk Mekah menghampiri tarikh Wukuf, berada dalam ehram hingga selesai Haji. Kemudian baru buat umrah.
Haji Qiran – Niat Haji dan Umrah serentak dan masuk Mekah pada saat sangat dekat dengan hari Wukuf.
Pada mulanya kami memilih untuk buat haji Tamatuq….tak la lama sangat dalam ehram. Jadi suami dah siap-siap bayar dam seekor kambing di website Tabung Haji iaitu Thijari. Namun sebelum nak bertolak ke KL sempat saya bersembang dengan staff TH Travel yang saya berurusan sebelum ini, beliau menasihatkan saya ambillah Haji Ifrad memadangkan saya masuk dah dekat dengan tarikh Wukuf.
Selepas berbincang dengan suami, beliau dan anak-anak setuju nak buat Haji Ifrad. Maka kena niat haji Ifrad la dalam kapal terbang bila dah melalui Miqat di Karnul Manazil. Jika kita buat Haji Tamatuq semasa melalui kawasan Miqat kita kena niat umrah. Itu perbezaan pertama sekali. Bila dah niat Haji Ifrad maka kita dah bersedia nak duduk dalam ehram hinggalah selesai melontar ….melontar yang pertama nanti barulah boleh buat tahalul awal. Adalah lebih kurang 8 hari ….

Bersedia untuk berangkat

Pada Sabtu malam Ahad iaitu 2 hb Julai jam 12 tengah malam kami semua perlu melapor diri di Hotel Movenpick Tabung Haji di Sepang, berdekatan dengan Lapangan Terbang KLIA.
Seawal jam 10 malam kami dah berada di sana untuk menguruskan beg dan beberapa keperluan barangan haji yang akan semua jemaah dapat sebelum berlepas.
Cerita Haji
Cerita Haji
Cerita Haji
Terima kasih mak ayah, Huda, Ibz serta keluarga Idris yang sudi menghantar kami ke Movenpick malam tu. Waktu ni rasa berdebar masih ada cuma tak ketara bila kita tahu kita dah nak bertolak esok pagi.
Malam tu kami tak tidur. Menguruskan bag untuk check in , proses check in dibuat di Hotel Movenpick sahaja…dan selepas itu kami perlu mendengar taklimat Haji hingga jam 3.30 pagi kalau tak silap….memang tersengguk-sengguk menahan mengantuk.
Bersedia untuk ke dewan taklimat Haji selepas selesai check in bag.
Selepas tamat taklimat kami semua bersedia untuk menaiki bas nak bertolak ke airport.
Bestnya haji ni, bas yang bawa jemaah  terus menghantar kami ke gate C23, untuk pelepasan. Lebih unik kerana ada imigresen Arab yang menanti di pintu sebelum pelepasan seolah-olah kita dah tiba di Arab Saudi. Ia adalah projek kerjasama kerajaan Malaysia bersama Arab Saudi yang dipanggil Makkah Route. Jadi nanti bila tiba di Arab Saudi tak perlu lagi nak lalui imigresen mereka, hanya naik bas dan terus ke hotel.
Wajah penat tapi cover, sebab tak sabar nak baik flight! Mata ni mengantuk Allah sahaja yang tahu.
Naik aje flight semua orang terus tidur sebab sepanjang malam tak tidur kan? Namun kami di ingatkan dalam taklimat tadi untuk baca niat sama ada haji atau umrah [ bergantung pada Haji yang akan ditunaikan, sama ada haji Ifrad atau Haji Tamatuq] selepas makanan dihidang untuk 2nd round.
Flight kami adalah jam 6.55 pagi…jadi kami semua solat subuh di airport sahaja. Adalah kenangan yang direkodkan tersimpan rapi dalam FB TH Travel … jemput tengok Video >> semasa pelepasan Jemaah Haji KT50B <<
Ok la, nanti saya sambung part 3 pulak ya…terpanjang pulak cerita part 2 ni.

Penafian : Segala testimoni dan penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan ntuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendpaat nasihat dari doktor atau mana-mana pakar kesihatan yang diiktiraf.

Read more www.anakkuwiraku.com

One thought on “Cerita Haji 1443 Part 2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *