Shaklee Malaysia

Master Coordinator Shaklee Malaysia

Archives

Takut makan B complex kerana takut gemuk?

Makan B complex buat gemuk?
Saya datang dari keluarga yang mempunyai sejarah diabeties. Saya sendiri melihat kesan bila tahap kena dialisis, Allah sahaja yang tahu keadaan pesakit.
Dulu saya tertanya-tanya mengapa pesakit dialisis bila dia balik, akan tidur kepenatan sedangkan di tempat dialisis mereka hanya duduk beberapa jam…sampailah masa arwah mak koma sebelum dia meninggal, mak masih terpaksa melalui proses dialisis sebab badan mak start bloated.
Baru lah doktor explain, sebenarnya pesakit dialisis ni, bila sedang lalui dialisis mereka ni ibarat macam berlari 100 meter tanpa henti. So jantung bekerja keras waktu tu. Jadi bila baik rumah, pesakit akan tidur untuk hilangkan penat. Patutlah arwah mak dulu nampak letih sangat selepas dialisis.
So untuk saya, bila saya cepat mengantuk terutama lepas makan…pasti suami akan tegur, lepas makan jangan lupa amik B complex katanya. Sebab saya ada sejarah keluarga mempunyai diabeties. At least prevent… bukan terima bulat-bulat, nak macam mana dah keluarga memang semua diabeties.
B complex ni terkenal sebagai vitamin pembuka selesa dan ramai yang takut makan B complex sebab takut gemuk. Tanpa kita sedar B1 memainkan peranan sangat penting….kerana kekurangan B1 akan menyebabkan pecahan karbohaidrat dan glukos tidak dapat ditukar kepada tenaga malah hanya tersimpan sahaja di dalam badan dan akhirnya boleh menyebabkan peningkatan dalam berat badan tanpa kita sedar.
Bukan itu sahaja, B complex sangat membantu menstabilkan emosi dan mood harian kita. Orang yang mudah terasa, sensitif dan moody tak tentu hala biasanya disebabkan kekuarangan vitamin B complex yang ketara. Bila ia berlarutan, stress inilah yang boleh menjemput banyak penyakit lain kerana sistem imun menjadi semakin rendah bila kita terlalu penat dan stress.
So bagi mereka yang sukar untuk dapatkan makanan seimbang….boleh la cuba amalkan supplement untuk menutup lompang2 kekurangan vitamin dalam badan.
Badan sihat, insyaAllah kita lebih produktif dalam menguruskan semua tugasan harian.

Jemput baca >>>>> Kurus dengan B complex
Shaklee ready stock Kuala Terengganu

 Berminat nak JOIN AHLI Shaklee ? 
Nak makan vitamin Shaklee secara PERCUMA?
 Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com 
Gmail : addinnasa[@]gmail.com 
 ðŸ“± Call/Whatsapp : 012-853-5689 
 ðŸŒ» Salam sayang dari N2 @ Ibu Addinnasa 
 #pengedarshakleeterengganu 
#shakleereadystock 
#ShakleeVivixkualaterengganu
 #ShakleeMalaysia
#bcomplexshaklee
#Shakleebukitpayong
Read more www.anakkuwiraku.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *