Shaklee Malaysia

Master Coordinator Shaklee Malaysia

Archives

Belajar dalam kelas Zoom tentang elektrolit.

Jumaat lepas dalam kelas Nutrisi yang disampaikan oleh salah seorang pakar Nutrisi syarikat iaitu Puan Siti Sarah ialah berkaitan dengan produk untuk berpuasa.

Walaupun untuk orang lama ia adalah topik ulangan, namun ia boleh dijadikan ilmu yang boleh diulangkaji dan membantu meningkatkan kefahaman sebelum ini.

Saya tertarik nak berkongsi dengan kepentingan elektrolit yang ramai orang tak tahu dan tidak ambil tahu.

Berpuasa dengan segar

10 Fakta Keperluan Elektrolit Kepada Tubuh

Elektrolit hadir dalam bentuk ion garam mineral seperti ion natrium, kalium, kalsium, magnesium, sulfat, fosfat dan klorida. Berikut adalah 10 fungsi elektrolit kepada tubuh:

1. Elektrolit berfungsi mengembalikan dan mengekalkan tahap penghidratan yang tepat di seluruh tubuh.
2. Setiap kekurangan garam mineral boleh mencetuskan masalah kesihatan seperti, lesu, tertekan, kelemahan, koma dan masalah jantung.
3. Ion garam mineral ini (yang mempunyai kemampuan mengekalkan tekanan osmotik), membantu pengecutan otot dan menghasilkan serta menyalurkan isyarat elektrik dari otak ke sel dan sebaliknya. Ini menjelaskan mengapa kekejangan otot sering muncul selepas melakukan aktiviti fizikal yang berat. Pada keadaan dehidrasi, kemungkinan isyarat elektrik tidak dapat mencapai bahagian badan serta otot-otot tidak boleh rileks yang kemudian mencetuskan kekejangan.
4. Buah pinggang memisahkan elektrolit dari darah dan menetapkan tahap elektrolit dalam tubuh. Jadi, bila kadar elektrolit turun, seseorang akan lebih kerap buang air kecil untuk membuang kelebihan air dari badan dan menyeimbangkan tahap elektrolit. Sebaliknya, jika tubuh berlebihan elektrolit, seseorang akan merasa lebih dahaga daripada biasa agar tubuh mendapat lebih banyak air.
5. Kehilangan elektrolit terlalu banyak menyebabkan dehidrasi parah dan berpotensi memberi kesan kepada jantung dan sistem saraf pusat. Kehilangan elektrolit juga akan menyebabkan cirit-birit dan bahkan kegagalan buah pinggang hiponatremia dalam kes yang ekstrim.
6. Elektrolit bekerja dalam tubuh pada tahap sel, dan jika hadir dalam jumlah yang lebih rendah daripada yang diperlukan boleh mempengaruhi semua sistem utama dan organ tubuh. Elektrolit juga bertugas mempertahankan suhu badan supaya stabil dan tetap sejuk.
7. Penggunaan berlebihan elektrolit boleh menyebabkan pengekalan air berlebihan dan mengarah ke pembengkakan otot. Pengekalan air berlaku apabila seseorang mengambil suplemen tambahan atau mengambil terlalu banyak garam untuk meningkatkan kadar elektrolit dalam tubuh.
8. Pada masa cubalah menukar elektrolit yang hilang dengan minum banyak air sekaligus, anda justru mencairkan kepekatan elektrolit yang sudah ada dalam darah kerana pengambilan air yang terlalu tinggi. Sebab itu lebih digalakkan minum air secara beransur-ansur.
9. Setiap ketidakseimbangan tahap elektrolit dalam tubuh boleh menyebabkan kematian dalam masa beberapa jam, terutama untuk mereka yang sudah menderita masalah pencernaan.
10. Hormon adrenal seperti aldosteron dan para-tiroid bertugas mengatur elektrolit dan menjaga keseimbangan kimia intrasel dan ekstraseluler.

sumber : vitamin.cerdik.com

Antara artikel lain yang boleh bantu untuk lebih memahami : Ketidakseimbangan Elektrolit.

Next saya akan sharing….produk yang membantu menyokong keperluan elektrolot dalam tubuh kita. Stay tune!

Berminat untuk membuat pesanan ?

 Sila KLIK SINI. atau Berminat untuk dapatkan harga lebih jimat dan kelebihan lain ?

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Penghantaran produk Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan.
 Pengedar Shaklee Kuala Terengganu Berminat nak beli produk Shaklee ?
Berminat nak JOIN AHLI Shaklee ?
Nak makan vitamin Shaklee secara PERCUMA?
 Email Yahoo : nnorita78[@]yahoo.com
Gmail : addinnasa[@]gmail.com
 ðŸ“± Call/Whatsapp : 012-853-5689

 ðŸŒ» Salam sayang dari
 N2 @ Ibu Addinnasa
 #pengedarshakleeterengganu
#shakleereadystock
#ShakleeVivixkualaterengganu
#ShakleeMalaysia
#stayathome

Read more www.anakkuwiraku.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *